Författarmöte nummer två

0kommentarer

I onsdags var jag på en föreläsning av Bob Hansson. Han är författare, estradpoet och föreläsare. 
Det var första gången jag hörde något av honom, förutom ett par minuter inspelade på SR´s hemsida så allt detta var helt nytt för mig. Jag har dock hört talas om honom, sett honom på bild och så vidare och jag måste erkänna att jag är var lite nervös för att sitta i samma rum som honom tillsammans med endast ett få antal andra människor då jag tycker att han är lite läskig. Jag har svårt för människor som är så på något sätt... utåtriktade eller poetiska, rörliga och känslosamma. Tror att det beror på att jag är ganska blyg och inte vill synas överhuvudtaget, men nu tillbaka till det han talade om. 
Så mycket klokt denne människa hade att säga. Han inledde med att prata lite allmänt om hur det är att föreläsa och då sa han någonting om de ungdomarna som sitter längst bak i salen/aulan när han föreläser på gymnasium/högstadier. Det var att de ofta visade ganska tydligt att de inte vill vara där. Han sade då (fritt citerat ur mitt eget minne): "Varför sitta kvar? Vi har ben att gå med och arkitekter har ritat och byggt väggar med dörrar i så att vi ska ha möjlighet att gå ut. Varför sitta kvar på ett ställe man absolut inte vill vara på?" Det är nog det som kommer att stanna kvar hos mig längst. 
Han har mycket klokt att säga så om du har chansen att få lyssna på en av hans föreläsningar, ta den chansen!
 

Kommentera

Publiceras ej