Egoboost- Isabella Löwengrip

3kommentarer

 
Titel: Egoboost- Blondinbellas överlevnadshandbok för unga tjejer
Språk: Svenska
Författare: Isabella Löwengrip
Antal sidor: 127
Första raden i boken: "Jag brukar säga att det skulle vara enklare att bo i Sverige om folk vore lite mer egoistiska". 
 
Jag kan väll börja med att skriva att jag inte riktigt tillhör bokens målgrupp, 15 åriga tjejer, men jag kände att jag kunde inte låta bli att låna hem boken över nätet genom Bibli. 
Många har åsikter om fru Löwengrip och jag är av den åsikten att jag kan inte uttala mig om någonting, varken positivt eller negativt, om jag inte läst/upplevt det själv. Därav har jag både börjat läsa hennes blogg och nu tänkte jag alltså läsa både Egoboost och Isabellas Hemligheter för att se om de är så hemska som många vill framställa dem och min åsikt landar nog i... Ja jag är lite kluven i frågan faktiskt. 
Det är jätte-bra att hon är en sådan inspirationskälla till unga tjejer men mycket av vad hon skriver måste nog tas med en nypa salt. 
Jag är helt och fullt emot hur hon beskriver valet till gymnasiet. Visst, man ska inte tänka allt för mycket på det. Jag exempelvis är utbildad Barnskötare efter min gymnasiegång och utbildar mig nu till Personalvetare men jag har ändå lärt mig otroligt mycket från den utbildningen som jag inte skulle få någon annan stans, men Isabella får det tyvärr att låta som att det är okej att få IG hela sista året och att det är okej att hoppa av skolan för att "följa sin dröm" så sätter jag mig emot lite. 
En annan sak jag stör mig på är hennes "fake it 'til you make it"-attityd som jag tror kan vara farlig om man kör alldeles för mycket på. Hon inleder boken med att beskriva hur man ska vara ärlig mot sig själv, sina medmänniskor och omgivning för att sedan avsluta boken med ett "fake it 'til you make it"-kapitel vilket gör att hon tappar lite hos mig. 
Men som sagt, hon tar upp mycket bra i boken också. Kärlek, relationer, självkänsla och så vidare kan man aldrig läsa för mycket om men tyvärr gör hon det väldigt ytligt. Men hon skriver ju själv att boken inte är någon quick-fix och som sagt, jag är ju 6 år äldre än vad den tänkta läsaren är. 

3 kommentarer

Martin J Sällberg

17 Aug 2013 18:34

Trött på dumheterna i världen? Det har kommit ut en bok som heter "How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all". Den går igenom forskning om extrema återhämtningar efter hjärnskador, epigenetik, genetisk variation mellan olika hjärnceller i samma individs hjärna, självmotsägelser i de etablerade medicinska (framför allt genetiska) teorierna om livsduglighet, vetenskapliga evolutionsparadoxer som visar att evolutionspsykologin är orealistisk, och visar helt logiskt att det är ursäkterna som är orsaken till alla dumheterna! Den innehåller även tips för hur det går att sluta med ursäkter och därmed dumheter. Boken kan beställas genom Recito förlag på länken http://litenupplaga.se/1198 Som bloggägare kan du kanske posta om den boken någon gång om du vill!

http://purescience.wikia.com

Deng Weng Andersson

23 Aug 2013 19:16

Jag har läst en jättebra bok! Den heter How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all. Den motbevisar helt varje tanke på att dumheterna som förstör världen skulle bero på en oföränderlig "mänsklig natur", och visar att det faktiskt finns hopp! Det viktigaste är att sluta med ursäkter. Den lägger även fram många bra förslag på hur förändringen ska kunna genomföras i praktiken. Som en extra bonus visar boken även att samma principer som kan ställa om hjärnan från dum till smart också kan förbättra hälsan i övrigt. Denna fantastiska bok går att beställa för bara 149 kronor genom http://litenupplaga.se/1198

Hannah Riegel

24 Aug 2013 21:31

Nyligen läste jag boken How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all. Den är verkligen underbart fantastisk! Den bevisar vetenskapligt att det finns hopp om att sluta vara dum och förstöra Jorden trots allt, och tipsar även om hur det ska gå till! Det är en bok som alla borde läsa tycker jag. Den kostar bara 149 kronor och beställningssidan är http://litenupplaga.se/1198

Kommentera

Publiceras ej